Log in op Delubas Digitaal om de lessen te kunnen bekijken

Blok 1: Reggae & ska

In dit blok leren de kinderen de stijlen reggae en ska kennen. Ze zingen een Engelstalig en een Nederlandstalig lied en raken al luisterend en spelend vertrouwd met de ritmes en instrumenten.

In les 1, 2 en 4 zingen de kinderen het lied Don’t Worry, Be Happy. Iedere les breiden ze het verder uit. Ook leren ze er in les 2 een reggaeritme met lichaamspercussie bij. Dat ritme spelen ze in les 3 en 4 in twee partijen op slaginstrumenten.

In les 2 ontdekken ze het lied Smoorverliefd aan de hand van luisteropdrachten over de stijl, het gevoel in de tekst, de instrumenten en het ska-ritme. In les 3 en 4 zingen ze het lied - onder meer in twee groepen.

In een luisteropdracht bij No Woman, No Cry leren ze in les 1 het elektronisch orgel kennen en raken ze spelenderwijs vertrouwd met het typische reggae-ritme. Met Lion in the Morning Sun leren ze in les 3 het verschil tussen de stijlen reggae en ska herkennen.

Lesinhoud

In het eerste deel van de les leren de kinderen het lied Don’t Worry, Be Happy van Bobby McFerrin kennen en zingen ze het refrein mee.

In het tweede lesonderdeel voegen ze daar het eerste couplet aan toe.

Tot slot leren ze het elektronisch orgel herkennen in het lied No Woman, No Cry van Bob Marley. Ook raken ze al luisterend en meeklappend vertrouwd met het typische reggae-ritme met zijn accent op de afterbeat.

Woordenschat

reggae, melodie, elektronisch orgel, afterbeat

1.1 Don't worry...

tijdsduur:

30 minuten



Lesdoelen

zingen ⇿ klank

Een couplet en het refrein van Don’t Worry, Be Happy zingen.

luisteren ⇿ klank

Het elektronisch orgel herkennen in No Woman, No Cry.

spelen ⇿ klank

Op de afterbeat meeklappen bij No Woman, No Cry.

Lesinhoud

De les start met ritmische oefeningen met lichaamspercussie. Vervolgens leren ze een reggae-ritme.

In het tweede lesdeel pakken de kinderen het lied Don’t Worry, Be Happy van Bobby McFerrin weer op. Ze voegen daar het aangeleerde lichaamspercussie-ritme aan toe.

Tot slot maken ze kennis met het lied Smoorverliefd van Doe Maar. Ze herkennen het afterbeat-ritme en leren de instrumenten herkennen en benoemen.

Woordenschat

lichaamspercussie, ska, afterbeat

1.2 ...Be Happy

tijdsduur:

30 minuten



Lesdoelen

bewegen ⇿ klank

Met lichaamspercussie reggae-ritmes spelen.

spelen ⇿ klank

Een ritmische begeleiding spelen bij het lied Don't Worry, Be Happy.

luisteren ⇿ klank

De afterbeat herkennen in de begeleiding van het lied Smoorverliefd.

Lesinhoud

In het lied Lion in the Morning Sun van Will and the People ontdekken de kinderen het verschil tussen de stijlen ska en reggae.

Daarna studeren ze het lied Smoorverliefd van Doe Maar in. Het laatste gedeelte zingen ze in twee verschillende groepen.

Tot slot spelen ze op Don't Worry, Be Happy het reggaeritme dat ze in de vorige les met bodysounds hebben aangeleerd. Ze doen dat nu met instrumenten en andere objecten.

Woordenschat

emotie, ska, reggae

1.3 Doe maar mee!

tijdsduur:

30 minuten



Lesdoelen

bewegen ⇿ vorm

Fysiek op de afwisseling tussen de stijlen ska en reggae reageren.

zingen ⇿ betekenis

Het lied Smoorverliefd met bijbehorende emotie zingen.

spelen ⇿ klank

Een reggaeritme op instrumenten spelen.

Lesinhoud

De kinderen zingen de refreinmelodie van Don't Worry, Be Happy bij een tweede stem.

Ook herhalen ze de lichaamspercussie. Daarna spelen ze het nummer weer in twee groepen op instrumenten.

Het blok eindigt met Smoorverliefd. De kinderen worden uitgedaagd het lied helemaal uit het hoofd te zingen, met aandacht voor de emotie. Het laatste deel zingen ze weer in twee groepen.

Woordenschat

melodie, tweede stem

1.4 Doe maar je ding!

tijdsduur:

30 minuten



Lesdoelen

zingen ⇿ klank

Het refrein van Don't Worry, Be Happy zingen terwijl er een tweede stem klinkt.

spelen ⇿ klank

Don't Worry, Be Happy met lichaamspercussie en instrumenten spelen.

zingen ⇿ betekenis

Smoorverliefd zingen met aandacht voor de emotie in de tekst.